سید مهدی سادات رسول؛ سپیده شفیعا؛ محسن خداکرمی
چکیده
هرساله هزاران کسبوکار جدید در سراسر جهان در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد میشوند. درصد بالایی از این شرکتهای تازه تأسیس در سالهای اولیة به دلایل مختلف، با شکست مواجه میشوند، پیشبینی شرکتهای موفق نقش بسیار مهمی در فرایند سرمایهگذاری دارد. هدف این پژوهش ارائه یک پایگاه داده قاعده محور جهت پیشبینی موفقیت شرکتهای نوپای حوزه ...
بیشتر
هرساله هزاران کسبوکار جدید در سراسر جهان در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد میشوند. درصد بالایی از این شرکتهای تازه تأسیس در سالهای اولیة به دلایل مختلف، با شکست مواجه میشوند، پیشبینی شرکتهای موفق نقش بسیار مهمی در فرایند سرمایهگذاری دارد. هدف این پژوهش ارائه یک پایگاه داده قاعده محور جهت پیشبینی موفقیت شرکتهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات در ایران میباشد. دادههای جمعآوریشده در پژوهش پیش رو شامل 165 مورد شرکت نوپای ایرانی است که فعالیت خود را از شتابدهندهها آغاز کردهاند. در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانهای و دریافت نظرات متخصصان حوزه سرمایهگذاری و فعالین شرکتهای نوپا از طریق پرسشنامه نیمهباز 36 عامل مؤثر بر موفقیت و شکست شرکتهای نوپا شناسایی شد. در این پژوهش از شیوه سیستم استنتاج فازی برای تحلیل عوامل استفادهشده است. نتایج حاکی از آن است که موفقیت شرکتهای نوپا به میزان قابلتوجهی پیشبینی پذیر میباشد؛ همچنین عوامل مربوط به تیم و ویژگیهای تیم بیشترین تأثیر بر موفقیت شرکتهای نوپا را از میان عوامل متعددی چون ایده، مدل کسبوکار، سرمایه، زمانبندی شروع مناسب کسبوکار در ایران به خود اختصاص داد.